Kant in Mexico’s nineteenth century: reception and influence of his philosophy

  • Dulce María Granja Castro Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa
Keywords: nineteenth century, kantianism, education, philosophy

Abstract

Abstract: I will try to show that Mexico was not strange to the presence nor to the influence of the Kantian Philosophy; that from an early stage, the ideas of the philosopher of Königsberg were relevant for the theory of law, pedagogy, psychology, ethics and the culture that Mexican intellectuals, educators and thinkers developed in general. Also, that his figure was present, even among those who manifested themselves as detractors of his philosophy. How and in what the Kantian thinking was felt in the life of the Mexico of the nineteenth century? This is the question to answer in the present essay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

HEMEROGRAFÍA

El Espectador de México.

El Indicador de la Federación Mexicana.

El Universal. Periódico independiente.

La Voz de la Religión, nueva época.

BIBLIOGRAFÍA

Alvarado, María de Lourdes, “La Universidad en el siglo XIX”, en Renate Marsiske (coord.), La Universidad de México: un recorrido histórico de la época colonial al presente, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2001.

Álvarez, José Rogelio, Enciclopedia de México, México, Enciclopedia de México/Secretaría de Educación Pública, 2003.

Alvear Acevedo, Carlos, La educación y la ley, México, Jus, 1963.

Arnaiz y Freg, Arturo, “El doctor Mora, teórico de la reforma liberal”, en Historia Mexicana, vol. V, núm. 4 [20], abril-junio, 1956, pp. 549-571.

Azouvi, François y Dominique Bourel, De Königsberg à Paris: la réception de Kant en France, 1788-1804, París, Vrin, 1991.

Boyd, William y Edmund King, The History of Western Education, Londres, Adam & Charles Black, 1975.

Cadena, Longinos, La constitución de 57 juzgada a la luz de la razón, México, Imprenta de Mariano Nava y Cía., 1984.

Castro, Eusebio, “Trayectoria ideológica de la educación en México”, en Historia Mexicana, vol. IV, núm. 2 [14], octubre-diciembre, 1954, pp. 198-217.

Castro Miguel Ángel y Guadalupe Curiel (coords.), Publicaciones periódicas mexicanas del siglo XIX: 1822-1855. Fondo Antiguo de la Hemeroteca Nacional y Fondo Reservado de la Biblioteca Nacional de México, México, Instituto de Investigaciones Bibliográficas-Universidad Nacional Autónoma de México, 2000.

Cousin, Víctor, “Cours de Philosophie sur le Fondement des Idées Absolutes du Vrai, du Beu et du Bien”, en OEvre de Victor Cousin, 3 vols., Bruselas, Société Belge de Librairie, 1840.

Curiel Mendez, Martha, Margarita Ruiz de Velasco y Salvador Moreno, Rébsamen y la revista “México Intelectual”, México, Universidad Pedagógica Nacional, 1988.

Destutt de Tracy, Antoine Louis Claude, “De la métaphysique de Kant, ou Observations sur un ouvrage intitulé Essai d´une exposition succinte de la critique de la raison pure, par J. Kinker, traduit du hollandais par J. le F. en 1 vol. In 8°, à Ámsterdam, 1801”, en Mémoires de l’Institut National des Sciences et des Arts. Sciences Morales et Politiques, París.

Díaz, Elías, La filosofía social del krausismo español, Madrid, Debate, 1989.

Díaz y de Ovando, Clementina y Elisa García Barragán, La Escuela Nacional Preparatoria, los afanes y los días, 1867-1910, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1972.

Diccionario de Ciencias Sociales, Madrid, Instituto de Estudios Políticos/UNESCO, 1976.

Díez de Sollano, José María, Manifestación que hace el Dr. D. José María Diez de Sollano como Rector de Escuela de esta Capital de la conducta que ha guardado al extinguirse la Nacional y Pontificia Universidad, México, Imprenta de Andrade y Escalante, 1857.

Dublán, Manuel y José María Lozano, Legislación mexicana o colección completa de las disposiciones legislativas expedidas desde la Independencia de la República, tomo II, México, Imprenta del Comercio, 1876.

Ducoing, Patricia, La pedagogía en la Universidad de México, 1881-1954, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1991.

Escobar, Edmundo, “Prólogo”, en Gabino Barreda, La educación positivista en México, México, Porrúa, 1987.

Ferrari, Jean, “L’oeuvre de Kant en France dans les dernières années du XVIII siècle”, en Les Etudes Philosophiques, núm. 4, octubre-diciembre, 1981.

García Stahl, Consuelo, Síntesis histórica de la Universidad de México, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1975.

Granja Castro, Josefina, “El primer congreso científico mexicano y la reflexión sobre la educación”, en David Piñeira Ramírez (coord.), La educación superior en el proceso histórico de México, tomo II: Siglo XIX-XX, México, Universidad Autónoma de Baja California, 2001.

Hale, Charles A., El liberalismo mexicano en la época de Mora: 1821-1853, México, Siglo XXI, 1994.

Hernández Luna, Juan, “Don Andrés del Río y el primer libro de filosofía kantiana que hubo en México”, en Filosofía y Letras, núm. 15, julio-septiembre, 1944, pp. 11-16.

Höffe, Otfried, “Cosmopolitismo universal”, en Gustavo Leyva Martínez y Dulce María Granja Castro (eds.), Cosmopolitismo, Barcelona, Universidad Autónoma Metropolitana/ Anthropos, 2009, pp. 39-59.

Jiménez Rueda, Julio, Historia Jurídica de la Universidad de México, México, Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México, 1955.

_______________, Letras mexicanas en el siglo XIX, México, Fondo de Cultura Económica, 1989.

Kant, Immanuel, la obra de Kant se cita de acuerdo con la edición de la Real Academia Prusiana de Ciencias, Kant’s Gesammelte Schriften herausgegeben von der Königlich Preuâischen Akademie der Wissenschaften, Berlín, 1900 y ss. Se proporciona el año de la primera publicación de la obra en cuestión, el tomo de la Akademie-Ausgabe (Edición de la Academia) en que se localiza y el número de página.

Leibnitii, Gothofredi Guillelmi, “Opera omnia, nunc primum collecta, in classes distributa, praefationibus & indicibus exornata”, Ginebra, Studio Ludovici Dutens, apud Fratres de Tournes, 1768, tomo V.

Lemoine Villicaña, Ernesto, La Escuela Nacional Preparatoria en el periodo de Gabino Barreda (1867-1878), México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1970.

Leyva Matínez, Gustavo, “Filosofía en sentido cosmopolita: reflexiones sobre el cosmopolitismo en la filosofía con énfasis en la propuesta kantiana”, en Dulce María Granja Castro y Gustavo Leyva Martínez (eds.), Cosmopolitismo, Barcelona, Universidad Autónoma Metropolitana/Anthropos, 2009, pp. 279-343.

Lombardo Toledano, Vicente, Las corrientes filosóficas en la vida de México, México, Universidad Obrera de México, 1963.

Luna, Lorenzo et al., La Real Universidad de México. Estudios y textos I. Historia de la universidad colonial, México, Centro de Estudios sobre la Universidad-Universidad Nacional Autónoma de México, 1987.

Magee, Brian, Los grandes filósofos, Madrid, Cátedra, 1995.

Martínez, José Luis, La expresión nacional: letras mexicanas del siglo XIX, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1955.

Meneses Morales, Ernesto, Tendencias educativas oficiales en México 1821-1911, México, Centro de Estudios Educativos, 1998.

_______________, Tendencias educativas oficiales en México, 1934-1964, México, Universidad Iberoamericana, 1988.

Mora, José María Luis, Dialéctica liberal, México, Comisión Nacional Editorial del Comité Ejecutivo Nacional-Partido Revolucionario Institucional, 1984.

Ocampo, Melchor, “Respuesta primera que da Melchor Ocampo al señor autor de una impugnación a la representación que sobre obvenciones parroquiales hizo el mismo Ocampo al Honorable Congreso de Michoacán”, en La religión, la Iglesia y el clero, México, Empresas Editoriales, 1948, (El Liberalismo Mexicano en Pensamiento y en Acción).

O’Gorman, Edmundo, “Justo Sierra y los orígenes de la Universidad de México 1910”, en Filosofía y Letras, núm. 33, enero-marzo, 1949, p. 35.

_______________, Seis estudios históricos de temas mexicanos, Jalapa, Universidad Veracruzana, 1960.

O’Reilly, Francisco, Estudios sobre la filosofía y la historia del derecho en relación con el derecho civil, Guadalajara, México, Tipografía de Isaac Banda, 1870.

Osborn, Thomas, La educación superior en México, México, Fondo de Cultura Económica, 1987.

Palacios, Juan Miguel, “La filosofía de Kant en la España del siglo XIX”, en El pensamiento en la acción: estudios sobre Kant, Madrid, Caparrós Editores, 2003, pp. 115-158.

Picavet, François, Les idéologues. Essai sur l’histoire des idées et des théories scientifiques, philosophiques, religieuses, en France depuis 1789, Nueva York, Hildesheim, 1972 [c.1891].

_______________, “Avant-Propos sur la philosophie de Kant en France de 1773 à 1814”, en Immanuel Kant, Critique de la raison pratique, traducción de François Picavet, París, 1888, pp.

Pinson, Koppel, Pietism as a Factor in the Rise of German Nationalism, Nueva York, Columbia University Press, 1934.

Ramírez, Ignacio, “Los estudios metafísicos”, en Obras completas, México, Editora Nacional, 1947.

Robles, Martha, Educación y sociedad en la historia de México, México, Siglo XXI, 1977.

Schilpp, Paul Arthur, La ética precrítica de Kant, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1966.

Staples, Anne, “La lectura y los lectores en los primeros años de vida independiente”, en Josefina Zoraida Vázquez et al., Ensayos sobre historia de la educación en México, México, El Colegio de México, 1985, pp. 101-144.

Silber, John, “Kant at Auschwitz”, en Gerhard Funke y Thomas Seebohm (eds.), Proceedings of the Sixth Internacional Kant Congress, Washington D.C., Center for Advanced Research in Phenomenology/University Press of America, 1991, pp. 180 y ss.

Tanck de Estrada, Dorothy, La educación ilustrada (1786-1836), México, El Colegio de México, 1973.

_______________, “Tensión en la torre de marfil: la educación en la segunda mitad del siglo XVIII mexicano”, en Ensayos sobre historia de la educación en México, México, El Colegio de México, 1981.

Vera Cuspinera, Margarita, “La filosofía: su itinerario de la Real y Pontificia Universidad de México a la fundación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México”, en Setenta años de la Facultad de Filosofía y Letras, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1994, pp. 185-265.

Published
2011-12-14
Section
Artículos