Mexico, the UNESCO and the Fundamental Education Project from Latin America, 1945-1951
Abstract
Abstract: During the unesco Regional Conference which took place in Mexico City (1947), the need to improve basic education in Latin America was discussed. The Mexican Committee published a book, to be used as reference, with the UNESCO history and objectives as well as the goals of the conference itself. The purpose of this article is to describe and analyze Mexico’s participation in the disseminat of the Fundamental Education Project in Latin America. Mexico participated in diverse teaching international forums and proposed some projects for non-Spanish speaking ethnic groups in our continent with headquarters in Mexico.Downloads
References
ARCHIVO
Archivo Histórico de la Secretaría de Educación Pública (AHSEP)
Subsecretaría de Educación Pública.
HEMEROGRAFÍA
Diario Oficial de la Federación, México, 1946.
El Universal, 1947.
BIBLIOGRAFÍA
Aróstegui, Julio, Cristian Buchrucker y Jorge Saborido (dirs.), El mundo contemporáneo: historia y problemas, Barcelona, Biblos Crítica, 2001, Historia del Mundo Moderno.
Benz, Wolfgang y Hermann Graml, El siglo XX. III. Problemas mundiales entre los dos bloques de poder, México, Siglo XXI, 1982.
Cardiel Reyes, Raúl, “X. El periodo de conciliación y consolidación, 1946-1958”, en Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes y Raúl Bolaños Martínez (coords.), Historia de la educación pública en México, México, Secretaría de Educación Pública/Fondo de Cultura Económica, 1981.
Centro Regional de Educación Fundamental para América Latina [http://tariacuri.crefal.edu.mx], consultado: 23 de noviembre de 2012.
_______________, [http://www.crefal.edu.mx/crefal25/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=182], consultado: 25 de agosto de 2012.
Club Amigos de la UNESCO [http://www.caum.es/CARPETAS/cuadernos/cuadernospdf/libro10/unescopueblos.pdf], consultado: 11 de octubre de 2012.
Comité México UNESCO, Estudio acerca de la educación fundamental en México, México, Secretaría de Educación Pública, 1947, Biblioteca Enciclopédica Popular, 183.
Greaves L., Cecilia, Del radicalismo a la unidad nacional. Una visión de la educación en el México contemporáneo, 1940-1964, México, El Colegio de México, 2008.
Hobsbawm, Eric J., Historia del siglo XX, Barcelona, Crítica, 1997.
Lazarín Miranda, Federico, ¿Leer y escribir para el progreso? El proceso de alfabetización y la economía mexicana (1891-1982), México, Universidad Autónoma Metropolitana/Ediciones del Lirio, 2013.
Lerner, Victoria, Historia de la Revolución Mexicana, 1934-1940, tomo 17: La educación socialista, México, El Colegio de México, 1982.
Meneses Morales, Ernesto, Tendencias educativas oficiales en México, 1934-1964, México, Centro de Estudios Educativos-Universidad Iberoamericana, 1998.
Organización de las Naciones Unidas [http://www.un.org/es/decolonization/declaration.shtml], consultado: 23 de noviembre de 2012.
_______________, [http://www.un.org/spanish/aboutun/charter/index.htm], consultado: 23 de noviembre de 2012.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [http://portal.unesco.org], consultado: 22 de noviembre de 2012.
_______________, [http://www.unesco.org/education/educprog/50y/brochure/unintwo/92.htm], consultado: 11 de octubre de 2012.
Ortega, Martha, José Carlos Castañeda y Federico Lazarín (coords.), Violencia, Estado y sociedad, una perspectiva histórica, México, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa/Cámara de Diputados/Miguel Ángel Porrúa, 2004.
Ruiz, Ramón Eduardo, México 1920-1958: el reto de la pobreza y el analfabetismo, México, Fondo de Cultura Económica, 1960.
Secretaría de Educación Pública, La obra educativa del sexenio 1940-1946, Secretaría de Educación Pública, México, 1946.
_______________, Memoria, Secretaría de Educación Pública, México, 1949.
_______________, Memoria, Secretaría de Educación Pública, México, 1947-1948.
_______________, Memoria, Secretaría de Educación Pública, México, 1941.
Torres, Blanca, Historia de la Revolución Mexicana, 1942-1952, tomo 21: Hacia la utopía industrial, México, El Colegio de México, 1984.
_______________, Historia de la Revolución Mexicana, 1940-1952, tomo 19: México en la Segunda Guerra Mundial, México, El Colegio de México, 1979.
Torres Septien, Valentina, “El México de los grandes cambios. La época contemporanea. 1940-1960”, en Seminarios de Historia de la Educación. Historia de Alfabetización y de la Educación de Adultos en México, México, El Colegio de México/Instituto de la Educación de los Adultos, 1994, pp. 469-546.