El Maestro Rural and the Revista de Educación. The dream of transforming the country from the editorial
Abstract
Abstract: The journals El Maestro Rural and Revista de Educación were published during the periods known as Maximato and Cardenismo. The main objective of this work is to provide elements of comparison between the educational policies and the official discourse which precedes the model of “socialist education” driven in the government of Lázaro Cárdenas. As the reader will find, both periods had more affinities than differences with regard to topics such as adult and indigenous education, and of course, education as a means of unification of thought and formation of the Mexican nation.Downloads
References
HEMEROGRAFÍA
El Maestro Rural, revista quincenal, Órgano del Departamento de Misiones Culturales de la SEP, 1932.
Revista de Educación, revista quincenal, Órgano del Departamento Autónomo de Prensa y Publicidad de la SEP, 1937 y 1939.
BIBLIOGRAFÍA
Aguirre Beltrán, Gonzalo, Regiones de refugio: El desarrollo de la comunidad y el proceso dominical en mestizoamérica, México, Instituto Nacional Indigenista, 1967.
Arce Gurza, Francisco, “En busca de una Educación Revolucionaria”, en Josefina Zoraida Vázquez et al., Ensayos sobre historia de la educación en México, México, El Colegio de México, 1981, pp. 171-224.
Buenfil Burgos, Rosa Nidia, Cardenismo. Argumentación y antagonismo de la educación, Departamento de Investigaciones Educativas del Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional/Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, México, 1994.
Lerner, Victoria, Historia de la Revolución mexicana, 1934-1940, vol. 17: La educación socialista, México, El Colegio de México, 1979.
Loyo Bravo, Engracia, “Lectura para el Pueblo”, en Historia Mexicana, vol. 33, núm. 3[131], enero-marzo, 1984, pp. 298-347.
Llinás Álvarez, Édgar, Revolución, educación y mexicanidad, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1978.
Meneses, Ernesto, Tendencias educativas oficiales en México, tomo II: 1911-1934 y tomo III: 1934-1964, México, Universidad Iberoamericana/Centro de Estudios Educativos, 1998.
Monroy Huitrón, Guadalupe, Política educativa de la revolución 1910-1940, México, Secretaría de Educación Pública, 1975, SEP setentas 203.
Palacios, Guillermo, La pluma y el arado. Los intelectuales pedagogos y la construcción sociocultural del “problema campesino”, en México, 1932-1934, México, El Colegio de México, 1999.
Ruiz Lagier, Verónica, Las publicaciones educativas en México, 1930-1940, tesis de licenciatura en Historia, México, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa, 2001.
Vázquez, Josefina Zoraida, “Tres intentos de cambio social a través de la educación”, en El cambio educativo: situación y condiciones, Buenos Aires, UNESCO/Comisión Económica para América Latina y el Caribe, 1981, pp. 147-167.
________________, Nacionalismo y educación en México, México, El Colegio de México, 1970.
________________, “La educación socialista en los años treinta”, en Historia Mexicana, vol. 18, núm. 71[230], enero-marzo, 1969, pp. 408-423.