La madre María Magdalena Lorravaquio y su mundo visionario

  • Asunción Lavrin

Abstract

In the seventeenth and eighteenth centuries, nun’s autoboigraphical and spiritual writings in New Spain resulted from their confessors’ orders to write about what they experienced in their life as religious. Today, they reveal us the inner world of professed women and the religious mentality of the period to us. The analysis of the writings of Sor María Magdalena Lorravaquio (Libro) allows us to gain an intimate knowledge of the writter as well as the characteristics of her little known work. Tipically, we see in it many of the characteristic of the baroque visionary mentality of New Spain’s professed women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahlgren, Gilliam T. W., Teresa of Avila and the Politics of Sanctity, Ithaca, Cornell University Press, 1998; Rowan Williams, Teresa of Avila, Harrisburg, Morehouse Publishing, 1991.

Andrés Martín, Melquíades, Los recogidos. Nueva visión de la mística española (1500-1700), Madrid, Fundación Universitaria Española, 1975.

Beer, Frances, Women and Mystical Experience in the Middle Ages, Woodbridge, The Boydell Press, 1993.

Caro Baroja, Julio, Las formas complejas de la vida religiosa. Religión, sociedad y carácter en la España de los siglos XVI y XVII, Madrid, Akal, 1978.

Eich, Jennifer, The Other Mexican Muse. Sor María Anna Agueda de San Ignacio (1695-1756), Nueva Orleans, University Press of the South, 2004.

Godínez, Miguel, “Sor María de Jesús Felipa: un diario espiritual de mediados del siglo XVIII”, en Asunción Lavrin y Rosalva Loreto López (eds.), Monjas y beatas. La escritura femenina en la espiritualidad barroca novohispana. Siglos XVII y XVIII, México, Archivo General de la Nación/Universidad de las Américas, 2002, pp. 111-160.

Godínez, Miguel, Práctica de la teología mística, Quito, Imprenta de V. Valencia, 1856.

Gómez López, Jesús e Inocente García de Andrés, Sor Juana de la Cruz: mística e iluminista toledana, Toledo, Diputación Provincial, 1982.

Granada, Fray Luis de, Obras completas, edición y nota crítica de Álvaro Huerga, tomo I: Libro de su Oración y Meditación, Madrid, Fundación Universitaria Española/Dominicos de Andalucía, 1994

Gunnarsdottir, Ellen Mexican Karismata.The Baroque Vocation of Francisca de los Angeles, 1674-1744, Lincoln, University of Nebraska Press, 2004.

Huerga, Álvaro Historia de los alumbrados, vol. III: Los alumbrados de Hispanoamérica (1570-1605), Madrid, Fundación Universitaria Española, 1986.

Ibsen, Kristine, Women’s Spiritual Autobiography in Colonial Spanish America, Gainesville, University Press of Florida, 1999.

Jaffary, Nora E., False Mystics. Deviant Orthodoxy in Colonial Mexico, Lincoln, University of Nebraska Press, 2005.

Jesús, Teresa de, Las Moradas, México, Purrúa, 1979.

Jesús, Teresa de, Libro de su vida, México, Porrúa, 1979.

Katz, Melissa R. (ed.), Divine Mirrors. The Virgin Mary in the Visual Art, Oxford, Oxford University Press, 2001.

Lavrin, Asunción, “La escritura desde un mundo oculto: espiritualidad y anonimidad en el convento de San Juan de la Penitencia”, en Estudios de Historia Novohispana, vol. 22, 2000, pp. 49-75

Lavrin, Asunción y Rosalva Loreto López (eds.), Monjas y beatas. La escritura femenina en la espiritualidad barroca novohispana. Siglos XVII y XVIII, México, Archivo General de la Nación/Universidad de las Américas, 2002.

Loreto López, Rosalva, “Escrito por ella misma. Vida de la Madre Francisca de la Natividad”, en Asunción Lavrin y Rosalva Loreto López (eds.), Monjas y beatas. La escritura femenina en la espiritualidad barroca novohispana. Siglos XVII y XVIII, México, Archivo General de la Nación/Universidad de las Américas, 2002, pp. 24-66.

Loreto López, Rosalva, “Leer, contar, cantar y escribir. Un acercamiento a las prácticas de la lectura conventual. Puebla de los Ángeles, México, siglos XVII y XVIII”, en Estudios de Historia Novohispana, vol. 23, 2000, pp. 67-95.

Loreto López, Rosalva “La fiesta de la Concepción en Puebla en la construcción de las identidades colectivas”, en Manuel Ramos Medina y Clara García (eds.), Manifestaciones religiosas del mundo colonial americano, México, Universidad Iberoamericana/Instituto Nacional de Antropología e Historia/CONDUMEX, 1984, pp. 87-105.

Lorravaquio, María Magdalena, Libro en que se contiene la vida de la Madre María Magdalena, monja profesa del convento del Sr. S. Geronimo de la ciudad de México, hija de Domingo de Lorravaquio y de Ysabel Muñoz, su legítima Mujer, University of Texas, Nettie Lee Benson Latin American Collection, manuscrito.

Madre de Dios, Fray Agustín de la, Orden de Carmelitas Descalzos, Tesoro escondido en el santo carmelo mexicano. Mina rica de ejemplos y virtudes en la historia de los Carmelitas descalzos de la provincia de la Nueva España, México, Probursa/Universidad Iberoamericana, 1984.

Manero Sorolla, María Pilar, “Visionarias reales en la España áurea”, en Agustín Redondo (coord.), Images de la femme en Espagne aux XVIe et XVIIe siècles, París, Presses de la Sorbonne Nouvelle, 1994, pp. 305-318.

McKendrick, Geraldine y Angus MacKay, “Visionaries and affective spirituality during the first half of the sixteenth century”, en Mary Elizabeth Perry y Anne J. Cruz (eds.), Cultural Encounters. The Impact of the Inquisition in Spain and the New World, Los Ángeles, University of California Press, 1991.

McKnight, Kathryn Joy, The Mystic of Tunja. The Writings of Madre Castillo, 1671-1742, Amherst, University of Massachusetts Press, 1997.

Muriel, Josefina, Cultura femenina novohispana, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1994.

Myers, Kathleen A. y Amanda Powell, A Wild Country Out there in the Garden. The Spiritual Journals of a Colonial Mexican Nun, Indiana, Indiana University Press, 1999.

Poutrin, Isabelle, Le voile et la plume. Autobiographie et sainteté féminine dans l’Espagne moderne, Madrid, Casa de Velázquez, 1995.

Ramírez Leiva, Edelmira (ed.), María Rita Vargas, María Lucía Celis: beatas embaucadoras de la Colonia, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1988.

Rubial García, Antonio, “Josefa de San Luis Beltrán, la cordera de Dios. Escritura, oralidad y gestualidad de una visionaria del siglo XVII novohispano (1654)”, en Asunción Lavrin y Rosalva Loreto López (eds.), Monjas y beatas. La escritura femenina en la espiritualidad barroca novohispana. Siglos XVII y XVIII, México, Archivo General de la Nación/Universidad de las Américas, 2002, pp. 161-204.

Rubial García, Antonio, “Cuerpos milagrosos. Creación y culto de las reliquias novohispana”, en Estudios de Historia Novohispanas, vol. 18, 1998, pp. 13-30.

Sánchez Lora, José L., Mujeres, conventos y formas de la religiosidad barroca, Madrid, Fundación Universitaria Española, 1988.

San Cirilo, Gregorio de, Compendio de la vida de la Venerable M. Teodora de S. Joseph, religiosa descalza de N. Sra. del Carmen, manuscrito 4460, Madrid, Biblioteca Nacional, 1637.

Segura Graíño, Cristina, La voz del silencio. Fuentes directas para la historia de las mujeres siglos VIII y XVIII, Madrid, Asociación Cultural Al-Mudayna, 1992.

Sigüenza y Góngora, Carlos de, Libra astronómica y philosophica [1690], México, Sociedad Mexicana de Bibliófilos, edición facsimilar, 2001.

Sigüenza y Góngora, Carlos de, Parayso occidental, México, 1684, versión facsimilar, Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México/CONDUMEX, 1995.

Surtz, Ronald E., Writing Women in Late Medieval and Early Modern Spain. The Mothers of Saint Teresa of Avila, Filadelfia, University of Pennsylvania Press, 1995.

Surtz, Ronald E., The Guitar of God: Gender, Power and Authority in the Visionary World of Mother Juana de la Cruz (1481-1534), Filadelfia, University of Pennsylvania Press, 1990.

Underhill, Evelyn, Mysticism, Nueva York, Doubleday, 1990.

Vetancurt, Fray Agustín de Teatro mexicano, 4 vols., Madrid, 1961.

Vida de la V.M. Sor Juana Guillen, religiosa agustina, arreglada de la que escribió el P. Mancebón, de la orden de San Agustín, (1617), Pamplona, Imprenta Diocesana, 1914.

Published
2007-05-25
Section
Artículos